Raportissa on kuvattu yhdistetyn kuivuusindeksin laskenta. Indeksi yhdistää meteorologisia ja hydrologisia kuivuusindeksejä ja sitä voidaan hyödyntää Tulvakeskuksen valtakunnallisessa kuivuuden seurannassa.
De reviderade förslagen för betydande översvämningsriskområden för åren 2024–2030, inklusive identifierade övriga översvämningsriskområden, baserade på samrådet.
Sammandrag av responsen från samrådet 15.3.2024–17.6.2024 kring den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna och granskningen av förslaget till områden med betydande översvämningsrisk.
De reviderade förslagen för betydande översvämningsriskområden för åren 2024-2030, inklusive identifierade övriga översvämningsriskområden, baserade på samrådet.
Gulahus: Evttohus Lappi mearkkašahtti dulveriskaguovlun ja dulveriskkaid hálddašanplánaid ja birasčilgehusa válmmastallan 2024 (kuulutus ehdotuksesta Lapin tulvariskialueiksi 2024, pohjoissaame)
Kuultõs: Eʹtǩǩõs Lappi miârkteeʹjen tuʹlvvriskkvuʹvdden de tuʹlvvriiski vaaldšemplaani da pirrõsčiõlǥtõõzz valmštõõllmõš 2024 (kuulutus ehdotuksesta Lapin tulvariskialueiksi 2024, koltansaame)
Kulluuttâs: Iävtuttâs Laapi merhâšittee tulveriskâkuávlun sehe tulveriiskâi haldâšemvuáváámij já pirâsčielgiittâs valmâštâllâm 2024 (kuulutus ehdotuksesta Lapin tulvariskialueiksi 2024, inarinsaame)
Kuulutus: Ehdotus Lapin merkittäviksi tulvariskialueiksi sekä tulvariskien hallintasuunnitelmien ja ympäristöselostuksen valmistelu 2024
Tässä asiakirjassa esitetään tulvariskien hallinnasta annetun lain (620/2010) 20 §:n mukainen tarkistus tulvariskien alustavaan arviointiin ja ehdotukseen Lapin maakunnan merkittäviksi ja muiksi tulvariskialueiksi 2024.
Tän äʹššǩeeʹrjest eʹtǩǩee tuʹlvvriiski vaaldšummšest uvddum lääʹjj 620/2010) 20 §:z meâldlaž taʹrǩstõs tuʹlvvriiski vuõss arvvlâsttmõʹšše da eʹtǩǩõʹsse Lappi mäddkååʹdd miârkteeʹjid da jeeʹres tuʹlvvriskkvuʹvdden 2024 (ehdotus Lapin tulvariskialueiksi 2024, koltansaame)
Taat äššikirje oovdânpuáhtá tulveriiskâi haaldâšmist adelum laavâ (620/2010) 20 § miäldásii tärhistem tulveriiskâi algâlii árvuštâllâm já iävtuttâs várás Laapi eennâmkode merhâšittee já eres tulveriskâkuávlun 2024 (ehdotus Lapin tulvariskialueiksi 2024, inarinsaame)
Dán áššegirjjis ovdanbuktojuvvojit dulveriskkaid hálddašeamis ásahuvvon lága (620/2010) 20 § mieldásaš dárkkisteapmi álgoárvvoštallamii ja evttohussii Lappi eanangotti mearkkašahtti ja eará dulveriskaguovlun 2024 (ehdotus Lapin tulvariskialueiksi 2024, pohjoissaame)
De reviderade förslagen för betydande översvämningsriskområden för åren 2024-2030, inklusive identifierade övriga översvämningsriskområden, baserade på samrådet.
Sammandrag av responsen från samrådet 15.3.2024–17.6.2024 kring den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna och granskningen av förslaget till områden med betydande översvämningsrisk.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Kuulemisen perusteella tarkistetut ehdotukset merkittäviksi tulvariskialueiksi vuosille 2024-2030 sisältäen myös tunnistetut muut tulvariskialueet.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Tulvariskialueiden kuulemisesta 15.3.2024–17.6.2024 saadusta palautteesta koostettu yhteenveto sisältäen lausunnot ja kannanotot sekä mahdolliset vastineet niihin.
Vahinkoyhteenvetoon on koottu arviot tulvista ja kuivuuksista aiheutuvista vahingollisista seurauksista eri sektoreilla Saimaan alueella.
Tuʹlvvriiski vaaldšemplaan da pirrõsčiõlǥtõõzz valmštõõllmõš: vuässõõttmõš, teâđtummuš da kuullmõš (Tulvariskien hallintasuunnitelman ja ympäristöselostuksen valmistelu, kuulemisasiakirja 2024, kolttasaame)
Tulveriiskâi haldâšemvuávám já pirâsčielgiittâs valmâštâllâm: uásálistem, tieđettem já kuullâm (Tulvariskien hallintasuunnitelman ja ympäristöselostuksen valmistelu, kuulemisasiakirja 2024, inarinsaame)
Dulveriskkaid hálddašanplána ja birasčilgehusa válmmaštallan: oassálastin, dieđiheapmi ja gullan (Tulvariskien hallintasuunnitelman ja ympäristöselostuksen valmistelu, kuulemisasiakirja 2024, pohjoissaame)
Beredning av planen för hantering av översvämningsrisker och miljörapporten: deltagande, information och hörande. Remissdokument 2024. I samband med utarbetandet av en plan för hantering av översvämningsrisker görs en miljöbedömning enligt lagen om bedömning av miljökonsekvenserna av myndigheters planer och program (SMB, 200/2005).
Tulvariskien hallintasuunnitelman ja ympäristöselostuksen valmistelu: osallistuminen, tiedottaminen ja kuuleminen. Kuulemisasiakirja 2024. Tulvariskien hallintasuunnitelman laatimisen yhteydessä tehdään viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (SOVA, 200/2005) mukainen ympäristöarviointi.
Luonnonmukaiset ratkaisut vesienhoidossa -opas on laadittu yleistajuiseksi koosteeksi ongelmista ja niihin räätälöidyistä luonnonmukaisista ratkaisuista osana kokonaisvaltaista vesienhoitoa. Opas ei sisällä kaikkia olemassa olevia vesienhoidon menetelmiä, vaan se on koottu tietopaketiksi käytännön kokemusten pohjalta.
Loimijoen padotus- ja juoksutusselvityksen ohjausryhmä on päättänyt, että Pyhäjärven säännöstelyä jatketaan vuonna 2017 laadittujen suositusten mukaisesti seurantakaudella 2022—2026.
Hämeen ELY-keskus teki keväällä 2017 verkkokyselyn, jossa selvitettiin vesistön käyttäjien kokemuksia ja näkemyksiä Tammelan Pyhäjärven ja Loimijoen vesistön tilasta ja vedenkorkeuksista. Kysely uusittiin syksyllä 2022.
Länsi-Suomen vesioikeuden päätöksen 13.4.1992 liitteenä oleva juoksutusohje kaaviokuvana
Tammelan Pyhäjärven säännöstelylupa. Länsi-Suomen vesioikeuden päätös 13.4.1992.
Tässä raportissa on kuvattu Kuivuusriskien hallinta Suomessa (KUHASUO) hankkeen puitteissa tehdyn kuivuusriskianalyysin aineisto ja menetelmät. Hankkeen tavoitteena on valaa pohja systemaattiselle ja kustannustehokkaalle kuivuusriskien hallinnalle Suomessa. Koko maan kattavalla kuivuusriskianalyysilla tuotetaan tietoa kansallisen kuivuusriskien hallinnan strategian laatimiseksi. Menetelmällä pyritään tunnistamaan kuivuudelle alttiita ja haavoittuvia alueita, jotta riskejä voidaan hallita proaktiivisesti, ennen vahinkojen realisoitumista. Tieto on pohjana mahdollisten tarkempien alueellisten kuivuusriskien hallintasuunnitelmien laatimisessa.
Pohjavesien suojelu sekä talousveden laadun ja määrän turvaaminen onnistuu vain ennakoimalla. Siksi on tiedettävä, miten kotitalouksissa kannattaa toimia. Suomen keskeiset pohjavesiasiantuntijat kokosivat yhdessä tietoa ja ohjeita kotitalouksille ja muille toimijoille.
Kuntien tulee tehdä hulevesistä aiheutuvien tulvariskien alustava arviointi. Arvioinnin perusteella nimetään merkittävien hulevesitulvien riskialueet. Jos kunnassa on hulevesitulvan merkittävä tulvariskialue, kunnan pitää laatia alueelle tulvavaarakartta ja tulvariskikartta sekä tehdä tulvariskien hallintasuunnitelma.
Tulvariski-indikaattorit ovat tulvariskien hallinnan apuvälineitä. Niiden avulla seurataan tulvariskien hallinnan onnistumista: miten tulvariskit kehittyvät ja kuinka hyvin tulviin varaudutaan ja sopeudutaan.
Tähän tietokorttiin on koottu tulvariskien hallinnan suunnitteluprosessia koskevaa opasmateriaalia ja taustadokumentteja. Materiaalin tarkoituksena on toimia lähinnä tulvariskien hallintasuunnittelmien valmistelusta vastaavien ELY-keskusten ja tulvaryhmien työn tukena.
Kyseessä on Toiminta-alueen tietosisältö, organisaation sijainti ja vesihuollon merkinnät -suosituksen liite 4 style tiedostona.
Tämän esiselvityksen tarkoituksena on kartoittaa tekijöitä joihin kuivuus vaikuttaa Saimaan alueella, koota tiedossa olevia vaikutusmekanismeja ja tunnistaa jatkoselvitystarpeita.
Dokumentissa kuvataan laskentamalli, jonka avulla voidaan arvioida Saimaan kanavan kautta kulkevan laivaliikenteen kuljetuskustannusten ja muiden yhteiskuntataloudellisten kustannusten muutosta Saimaan vedenpinnan tason laskiessa nykyisen maksimisyväyksen edellyttämän vedenkorkeuden alle.
Ohjeessa kuvataan kasviplanktonin näytteenoton ja mikroskopoinnin menetelmät, joita on käytettävä vesien- ja merenhoidon seurannassa järvillä ja Itämerellä. Menetelmiä on tärkeää noudattaa myös muussa kasviplanktonseurannassa.
Raportissa esitetään yhteenveto maa– ja metsätalousministeriön 22.12.2021 mennessä hyväksymistä vesistö– ja meritulvariskien hallintasuunnitelmista. Englanninkielinen käännös.
Raportissa on kuvattu Saimaalle ja Vuokselle tehtyjä tarkasteluja kuivuuden vaikutuksesta virtaamiin ja vedenkorkeuksiin sekä Vuoksen juoksutussäännön ja Pielisen poikkeusjuoksutusten toiminnasta kuivuuden aikana.
Raportissa arvioidaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia Saimaan ja Vuoksen tulviin.
Kooste Suomen ympäristökeskuksen toteuttamasta kyselystä koskien Saimaan alueen teollisuus- ja liikelaitosten tulva- ja kuivuusriskiarviointeja.
Kooste Suomen ympäristökeskuksen toteuttamasta kyselystä koskien Saimaan alueen vesihuoltolaitosten tulva- ja kuivuusriskiarviointeja.
Hydrologisista havainnoista on koottu erilaisia tilastojulkaisuja yli sadan vuoden ajan. Ennen tietokoneiden ja avoimen datan aikaa ne olivat erittäin tärkeitä mm. erilaisissa tutkimuksissa, vesitilannetiedottamisessa ja monenlaisissa suunnittelutöissä, koska muualta havaintohistoriaa ei ollut saatavilla.
Asukkaiden ja omaisuuden suojaaminen tulvavaara-alueilla Vantaalla.
Asukkaiden ja omaisuuden suojaaminen tulvavaara-alueilla Helsingissä.
Tämä Kymenlaakson pelastuslaitoksen laatima opas antaa tietoa mitä tulisi huomioida ja miten tulisi toimia ennen tulvaa, tulvan aikana ja sen jälkeen.
Tämä tulvaturvallisuusopas on suunnattu Pohjois-Pohjanmaan maakunnan asukkaille. Oppaassa annetaan tietoa siitä, miten jokainen meistä voi varautua äkillisiin tulviin sekä ohjeita siihen, mitä tulisi ottaa huomioon ja miten voi toimia ennen tulvaa, tulvan aikana ja sen jälkeen.
Tämä tulvaturvallisuusopas on suunnattu erityisesti tulva-alueiden asukkaille. Oppaassa annetaan ohjeita siitä, mitä tulisi ottaa huomioon ja miten voi toimia ennen tulvaa, tulvan aikana ja sen jälkeen.
Tämä Etelä-Savon pelastuslaitoksen ja Etelä-Savon ELY-keskuksen yhteistyössä laatima opas antaa tietoa mitä tulisi huomioida ja miten toimia ennen tulvaa, tulvan aikana ja sen jälkeen.
Tämä tulvaturvallisuusopas on suunnattu Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien asukkaille. Oppaassa annetaan ohjeita siitä, mitä tulisi ottaa huomioon ja miten voi toimia ennen tulvaa, tulvan aikana ja sen jälkeen.
Selvityksen tarkoituksena oli selvittää pohjavesinäytteenoton nykytilaa, arvioida kehittämistarpeita valtion ympäristöhallinnossa sekä laatia yleisluonteiset ohjeet pohjavesinäytteenotolle
Suunnitelman tarkoituksena on tarkastella ja pienentää Sirppujoen valuma-alueen kuivuuteen liittyviä riskejä. Kuivuusriskien hallinnalla pyritään vähentämään ja ehkäisemään kuivuuden aiheuttamia haitallisia vaikutuksia.
Ohje kuivuusriskien hallintasuunnitelman laadintaan. Opas on tarkoitettu ensisijaisesti avuksi yksittäisille toimijoille ja kuivuuden hallintaa alueella koordinoiville ELY-keskuksille. Ohje palvelee kuitenkin myös kuivuuden hallinnan keskeisiä sidostahoja ja siihen osallistuvia organisaatioita sekä keitä tahansa aiheesta kiinnostuneita.
Selvityksen tavoitteena oli saada käsitys vuosien 2002 ja 2003 aikana vallinneen poikkeuksellisen kuivuuden aiheuttamista kokonaisvahingoista sekä pahimmista vahinkokohteista. Tavoitteena oli myös raportoida vuosien 2002-2003 kuivuustilanne sekä esittää mahdollisia ennaltaehkäiseviä toimia seuraavaa kuivuustilannetta varten.
Oppaan tarkoituksena on lisätä tulvatietoisuutta ja opastaa lukijaa oikeaoppiseen varautumiseen sekä auttamaan tulvatilanteen aikana ja sen jälkeen.
Esitteistä saat vinkkejä pohjavesien suojeluun kotona, lähiympäristössä, maataloudessa ja pienteollisuudessa.
Kuvaus pintaveden lämpötilan sekä syvännealueiden lämpötilajakauman mittaamisesta.
Suomen ympäristökeskuksen hydrologi Yrjö Kivinen näyttää, kuinka roudan syvyys mitataan routaputkella.
Suomen ympäristökeskus (SYKE) vastasi haihdunnan mittaamisesta Suomessa vuoteen 2020 asti.
Suomen ympäristökeskus (SYKE) vastaa valunnan seurannasta Suomessa. Tietokortissa kuvataan havaintoasemaverkostoa ja mittaustoimintaa.
Ohjeita ja tarkistuslista tulvasuunnitelman laatimiseksi taloyhtiöille.
Ohjeita ja tarkistuslista tulvasuunnitelman laatimiseksi maatiloille.
Ohjeita ja tarkistuslista tulvasuunnitelman laatimiseksi liike- ja yritystiloille.
Tarkastuslista tulvatilanteeseen omakotitalojen tulvasuojautumista varten.
Finnish Environment Institute coordinates the snow course measurements in Finland to estimate the snow water equivalent. This information card describes the measurements, measurements network and estimation of areal snow water equivalent values using the snow course measurements.
Valtakunnallisilla pohjavesiasemilla seurataan pohjaveden pinnankorkeutta ja vedenlaatua eri puolilla Suomea. Tietokortissa kuvataan asemaverkostoa, pohjaveden pinnankorkeuden mittaamista ja laatunäytteenottoa.
Suomen ympäristökeskus (SYKE) vastaa järvien ja jokien vedenkorkeuden seurannasta Suomessa. Tietokortissa kuvataan havaintoasemaverkostoa ja mittausmenetelmiä.
Suomen ympäristökeskus mittaa lumen vesiarvoa. Tietokortissa kuvataan mittaukset, mittausverkosto ja mittaustulosten käyttö alueellisten vesiarvojen laskennassa.
Suomen ympäristökeskus (SYKE) laskee Ilmatieteen laitoksen sadehavainnoista sadannan aluearvoja 110 valuma-alueelle. Tietokortissa kerrotaan sademärien mittauksista ja sadannan aluearvojen laskennasta.
Toimintaohjeita hydrologisen seurannan kenttätöihin.
Jää helpottaa liikkumista ja lyhentää kulkureittejä monissa osissa maata. Vesistöjen jäätyminen kasvattaa talviliikunnan mahdollisuuksia kymmenillä tuhansilla neliökilometreillä. Jotta jäällä voisi liikkua turvallisesti, on hyvä tuntea jään kantavuuden periaatteet.
Kuvaus vesistöjen jäänpaksuuden mittaamisesta sekä vesistöjen jäätymisen ja jäänlähdön seurannasta.
Oppaan tarkoitus on toimia käytännön ohjeistuksena ELY-keskuksille pohjavesialueiden määrittämisessä ja luokituksessa. Lisäksi tarjotaan ohjeistusta pohjavesialueiden suojelusuunnitelmien laadinnassa kunnille ja suojelusuunnitelmien laatijoille.
Roudan syvyyttä mitataan noin 40 roudan havaintoasemalta eri puolilta Suomea sekä pohjaveden havaintoasemien yhteydessä olevista routahavaintoputkista.