Aineistopankki | Vesitilanne ja vesivarat | Tietokortti | Ruotsi
Takaisin
Informationskort om upplysningsplikten inom vattentjänster
Enligt lagen om vattentjänster gäller upplysningsplikt utan begäran vattentjänstverk som levererar hushållsvatten och stora anläggningar som levererar minst 10 m3 hushållsvatten per dygn eller för minst 50 personers behov. Informationskortet innehåller svar på vanliga frågor om upplysningsplikten.
Enligt lagen om vattentjänster gäller upplysningsplikt utan begäran vattentjänstverk som levererar hushållsvatten och stora anläggningar som levererar minst 10 m3 hushållsvatten per dygn eller för minst 50 personers behov. Verket måste minst en gång per år skicka följande information direkt till kunden, till exempel i samband med fakturan:
Dessutom måste verket säkerställa att ett sammandrag av uppfyllandet av kvalitetskraven och kvalitetsmålen för hushållsvatten under föregående år finns tillgängligt på nätet. Verket måste påminna sina kunder (t.ex. ett husbolag) om att kunden är skyldig att vidarebefordra ovanstående information till den slutliga användaren av hushållsvattnet (t.e.x. husbolagets invånare).
NTM-centralens enhet för Vattentjänsttjänster anordnade ett webbinarium om upplysningsplikten i december 2024.
Vid webbinariet fördes en aktiv diskussion och vissa frågor kunde inte besvaras direkt under tillfället, utan har utretts av NTM-centralen. Nedan hittar du sammanställda svar på frågorna.
Vanliga frågor om tillsyn och NTM-centralens roll
Vilken myndighet övervakar att vattentjänstverket informerar enligt förordning 6/2023 (Statsrådets förordning om informationssystemet för vattentjänster och upplysningsplikten)? Hur övervakas informationsskyldigheten i praktiken? NTM-centralens nationella enhet för vattentjänster (NTM-centralen i Södra Savolax), övervakar vattentjänstverkens upplysningsplikt. Upplysningsplikten övervakas bland annat vid tillsynssmöten och baserat på kundkontakter.
Informerar NTM-centralen husbolagen om deras skyldighet att vidarebefordra information till invånarna? Är branschorganisationerna medvetna om denna skyldighet att vidarebefordra information? NTM-centralen utarbetar ett meddelande till Finlands Fastighetsförbund, som delar information till sina medlemmar. Vattentjänstverken bör också påminna sina kunder (husbolag) om att vidarebefordra informationen till slutliga användare.
Frågor om upplysningsplikten på nätet
Vad innebär den årliga sammanfattningen om hushållsvattnets kvalitet? Räcker ett enskilt vattenprovresultat som årlig sammanfattning? Verken måste informera kunderna på nätet, till exempel på sin egen webbplats eller via tjänsten vatten.fi, om uppfyllandet av kvalitetskraven under föregående kalenderår (årlig sammanfattning). Om upplysningsplikten på nätet inte är möjlig, kan informationen ges till exempel i samband med fakturan eller kundbrevet. En lämplig text kan vara: “Vattenandelslags hushållsvatten har under 2023 uppfyllt de kvalitetskrav och mål som föreskrivs enligt hälsoskyddslagen.” Eller om det har förekommit överskridanden, kan det anges till exempel: “Vattenandelslags hushållsvatten har under 2023 inte uppfyllt alla kvalitetskrav och mål som föreskrivs enligt hälsoskyddslagen. Nickelhalten i hushållsvattnet har överskridits i provet som togs i juni (uppmätt halt x, gränsvärde y). I övrigt uppfylldes kvalitetskraven och målen.” Verken kan också informera om eventuella skador som kan orsakas av hög nickelhalt, vad överskridandet beror på och om samma problem fortfarande är möjligt.
Verket måste beakta att ett enskilt vattenprovresultat inte är en årlig sammanfattning.
Generellt är det enklaste sättet att uppfylla informationsskyldigheten om hushållsvattnets kvalitet att informera kunderna om att kvalitetsinformationen om verkets levererade hushållsvatten finns på vatten.fi-tjänsten och lägga till en direktlänk till vatten.fi i fakturan till verkets information. Genom vatten.fi kan verket hantera både de senaste provresultaten och upplysningsplikten om uppfyllandet av kvalitetskraven i den årliga sammanfattningen. Upplysningsplikten gäller alla de aktörer som hälsoskyddsmyndigheten har definierat som tillhörande de så kallade “stora hushållsvattenförordningen (1352/2015)”.
När kommer den årliga sammanfattningstabellen att finnas tillgänglig på vatten.fi-tjänsten? En skriftlig årlig sammanfattning håller på att utarbetas för vatten.fi-tjänsten som underhålls av Finlands miljöcentral, men den har försenats av tekniska skäl. Utmaningar har uppstått vid sammanställningen av information från olika datasystem. Funktionen kommer nu att bli tillgänglig. Informationen har dock inte kunnat införas retroaktivt, så den kommer att visas för första gången för år 2025. Informationen kommer att visas i nyckeltal i sammanfattningsform och mer detaljerad information om överskridande variabler kommer att visas i informationen per vattendistributionsområde.
Informationen kan, innan denna funktion är färdigställd, anges på verkets egen webbplats. Verket kan också själv lägga till informationen på vatten.fi-tjänsten på sin egen anläggningsspecifika sida. Tillägg sker via datasystemet för vattentjänstsystemet (Veeti) under avsnittet Organisationens uppgifter > Beskrivning av vattentjänstorganisationen. Ett tredje alternativ är att informera om detta i samband med annan direkt information, till exempel via fakturan eller meddelandet.
Frågor om direkt information till kunden
Vad innebär bruksavgiften för hushållsvatten? Bruksavgiften är en avgift som faktureras till konsumenten och vars storlek bestäms av vattenmängden (hushållsvatten + avloppsvatten). Grundavgiften är en summa som faktureras till konsumenten vid varje faktureringstillfälle (eventuell mätaravgift läggs till denna taxa). Bruksavgiften och grundavgiften ska anges separat, till exempel bruksavgiften för vatten är x €/m³ eller y €/l. Grundavgiften för vatten är €/år (eller till exempel 6 månader, om faktureringsperioden är kortare). Om verket har en gemensam bruksavgift för hushållsvatten och avloppsvatten, ska verket själv uppskatta hur stor del av bruksavgiften som avser hushållsvatten. Upplysningsplikten gäller endast taxor för hushållsvatten.
Förordningen kräver att informera om hushållvattenanvändningen kundspecifikt och att jämföra med genomsnittlig förbrukning för motsvarande kunder. Jämförs förbrukningen med uppgifterna från Motivas enkätundersökning? Jämförelsen görs enligt kundtyper (egnahemshus, radhus, flerbostadshus). För andra kundtyper behöver ingen jämförelseinformation om genomsnittlig förbrukning för motsvarande kunder ges.
Som jämförelseinformation för dessa modellfastigheter kan de jämförelseuppgifter som används i datasystemet för vattentjänster (Veeti) och i Vattenverksföreningens taxekalkyl användas. Dessa finns i tabellen i instruktionen.
Jämförelseinformationen behöver alltså inte anpassas efter antalet personer, till exempel med uppgifterna från Motivas enkätundersökning om liter/person/dygn.
Finns det jämförelseinformation om vattenförbrukning för fritidsbostäder? För närvarande finns det ingen jämförelseinformation om vattenförbrukning för fritidsbostäder. Användningsgraden och utrustningsnivån för fritidsbostäder varierar så mycket att det skulle vara svårt att göra en bedömning av ett exempelobjekt. Jämförelse behöver endast göras för egnahemshus, radhus och flerbostadshus.
Räcker det att informera kunderna via ett elektroniskt system, till exempel en kundapplikation, om de nödvändiga uppgifterna finns där? Ja, det räcker. Informationen kan ges på många olika sätt: Informationen kan ges till kunden till exempel i samband med fakturan eller via en mobilapplikation eller motsvarande kundtjänstsystem. Informationen kan också ges till kunderna genom ett separat meddelande eller kundbrev.
Verket ska informera om att kundspecifika förbrukningsuppgifter finns tillgängliga i kundapplikationen. Det ska också informeras om att om kunden inte använder applikationen, kan de kundspecifika uppgifterna begäras från vattentjänstverket. Då ska uppgifterna ges till kunden på annat sätt (till exempel i pappersform). Vattentjänstverket ska säkerställa att informationskanalerna är lättillgängliga för kunderna.
Är det möjligt att ge denna typ av kundinformation elektroniskt via e-post och krävs det i så fall ett separat samtycke från kunderna för elektronisk kundkommunikation? E-post kan vara ett sätt att informera. Det krävs inget separat samtycke från kunderna för elektronisk information i detta fall. När det gäller behandling av personuppgifter är verket som registeransvarig dock skyldig att bedöma riskerna och rutinerna för behandling av personuppgifter, inklusive säkerhet.
Mer information: Dataskyddslag; https://www.finlex.fi/sv/lagstiftning/2018/1050
EUs Dataskyddsförordningen 2016/679; https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679
Hur mycket kostar det att genomföra direkt information till kunden? Kostnaderna för att informera kunderna varierar beroende på leverantör. För att få mer exakta prisuppgifter rekommenderas att diskutera med din egen system-/faktureringsleverantör.
Andra frågor
Partivattenverket tar vattenprover från alla sina kunders nätverk (kommunala anläggningar, vattenandelslag). Vem är skyldig att lägga in vattenprovresultaten i tjänsten vatten.fi?
Tjänsten vatten.fi har en funktion som underlättar offentliggörandet av kvalitetsuppgifter från vattenanläggningar. Uppgifterna kommer direkt från VATI-systemet, som används av hälsoskyddsmyndigheterna, enligt programmet för kontrollundersökningar. Det är bra att kontrollera hur uppgifterna för er verket visas i tjänsten vatten.fi. Om vattenprovresultaten inte visas i tjänsten vatten.fi, kontakta hälsoskyddsmyndigheten.
Om ett vattentjänstverk publicerar en testrapport för vattenprovresultat på sin webbplats, måste personuppgifter tas bort?
Om testrapporter publiceras på webbplatsen ska personuppgifter om privatpersoner (t.ex. namn och adress) tas bort. Vid publicering av uppgifter ska principerna för dataskydd följas: https://tietosuoja.fi/sv/dataskyddsprinciper.
Om provtagningsplatsen måste tas bort enligt dataskyddsprinciperna, ska det säkerställas att provet på annat sätt kan kopplas till rätt vattendistributionsområde. Dessutom ska laboratoriets anvisningar för publicering av testrapporter följas.
Visas adresserna till provtagningsplatserna i tjänsten vatten.fi?
Nej. I tjänsten vatten.fi visas endast provresultaten per vattendistributionsområde.