Aineistopankki | Vesitilanne ja vesivarat | Tietokortti | Suomi
Tietokortti vesihuollon pyytämättä tiedottaminen -tiedottamisvelvollisuudesta
Vesihuoltolain pyytämättä tiedottaminen -tiedottamisvelvollisuus koskee vettä toimittavia vesihuoltolaitoksia ja muita vettä toimittavia isoja laitoksia (yli 10 m3/vrk tai 50 hlö). Tietokorttiin on koottu vastaukset tiedottamisvelvollisuutta koskeviin usein kysyttyihin kysymyksiin.
Vesihuoltolain pyytämättä tiedottaminen -tiedottamisvelvollisuus koskee vettä toimittavia vesihuoltolaitoksia ja muita vettä toimittavia isoja laitoksia (yli 10 m3/vrk tai 50 hlö). Laitoksen tulee vähintään kerran vuodessa lähettää asiakkaalle suoraan esimerkiksi laskun yhteydessä seuraavat tiedot:
Lisäksi laitoksen tulee huolehtia, että yhteenveto talousveden laatuvaatimusten ja laatutavoitteiden täyttymisestä edellisen vuoden aikana on saatavilla tietoverkossa. Laitoksen tulee muistuttaa asiakkaitaan siitä, että asiakkaalla (esim. taloyhtiö) on velvollisuus välittää edellä mainitut tiedot talousveden loppukäyttäjälle (esim. taloyhtiön asukkaat).
ELY-keskuksen Vesihuoltopalvelut -yksikkö järjesti joulukuussa 18.10.2024 webinaarin vesihuoltolaitosten pyytämättä tiedottamisesta.
Webinaarissa käytiin aktiivista keskustelua ja osa kysymyksistä oli sellaisia, johon ei suoraan tilaisuudessa pystytty antamaan vastausta, vaan asiaa on selvitetty ELYssä. Alta löydät kootut vastaukset kysymyksiin.
Yleisiä kysymyksiä valvonnasta ja ELYn roolista
Mikä viranomainen valvoo, että vesihuoltolaitos tiedottaa asetuksen 6/2023 mukaisesti? Miten tiedottamisvelvollisuuden täyttämistä valvotaan käytännössä? ELY-keskuksen valtakunnallinen vesihuoltopalvelut -yksikkö eli Etelä-Savon ELY-keskus valvoo vesihuoltolaitosten tiedottamisvelvollisuutta. Tiedottamisvelvollisuuden täyttämistä valvotaan mm. valvontatapaamisien yhteydessä ja asiakasyhteydenottojen perusteella.
Infoaako ELY-keskus kiinteistöyhtiöiden velvollisuudesta välittää tietoa asukkaille? Ovatko toimialayhdistykset tietoisia tästä tiedon välittämisen velvollisuudesta? ELY-keskus on laatinut asiasta tiedotteen Suomen Kiinteistöliitolle, joka on jakanut tietoa jäsenilleen. Vesihuoltolaitosten on myös hyvä muistuttaa asiakkaitaan (taloyhtiöitä) tiedon toimittamisesta loppukäyttäjille.
Kuka on vastuussa taloyhtiöiden asukkaille tiedottamisesta? Vesihuoltolaitoksen tulee toimittaa tiedot asiakkailleen, esimerkiksi taloyhtiölle. Taloyhtiön tulee välittää vesihuoltolaitokselta saamansa tiedot asukkaille. Taloyhtiö voi välittää tiedot valitsemallaan tavalla. Yksinkertaisia tapoja tietojen välittämiseen ovat esimerkiksi:
Näiden toimenpiteiden avulla varmistetaan, että asukkaat saavat tarvittavat tiedot talousvedestä ja sen laadusta.
Kysymyksiä tiedottamisesta tietoverkossa
Mitä tarkoitetaan talousveden laatua koskevalla vuosiyhteenvedolla? Riittääkö yksittäinen vesinäytetulos vuosiyhteenvedoksi? Laitoksen tulee tiedottaa asiakkaita tietoverkossa esimerkiksi omilla nettisivuillaan tai vesi.fi-palvelussa laatuvaatimusten täyttymisestä edellisen kalenterivuoden aikana (vuosiyhteenveto). Mikäli tietoverkossa tiedottaminen ei ole mahdollista, niin tiedottaminen voidaan tehdä esimerkiksi laskun tai asiakaskirjeen yhteydessä. Sopiva teksti voisi olla vaikka: “Vesiosuuskunnan talousvesi on vuonna 2023 täyttänyt terveydensuojelulain nojalla säädetyt talousveden laatuvaatimukset ja -tavoitteet.” Tai jos ylityksiä on ollut, voidaan todeta esimerkiksi, että: “Vesiosuuskunnan talousvesi ei ole vuonna 2023 täyttänyt kaikkia terveydensuojelulain nojalla säädettyjä talousveden laatuvaatimuksia ja -tavoitteita. Talousveden nikkelipitoisuus on ylittynyt kesäkuussa otetussa näytteessä (mitattu pitoisuus x, raja-arvo y). Muutoin laatuvaatimukset ja -tavoitteet täyttyivät.” Laitos voi myös kertoa, mitä mahdollisia haittoja korkeasta nikkelipitoisuudesta voi aiheutua, mistä ylitys on johtunut ja onko sama ongelma edelleen mahdollinen.
Laitoksen tulee huomioida, että yksittäinen vesinäytetulos ei ole vuosiyhteenveto.
Pääsääntöisesti helpoin tapa täyttää talousveden laatua koskeva tiedottamisvelvoite on kertoa asiakkaille, että laitoksen toimittaman talousveden laatutiedot löytyvät vesi.fi -palvelusta ja lisätä laskuun suoralinkki vesi.fi:hin oman laitoksen tietoihin. Vesi.fi:n kautta laitos saa hoidetuksi sekä viimeisimmän näytteen tulosten, että laatuvaatimusten täyttymisen vuosiyhteenvedon tiedottamisen. Tiedottamisvelvoite koskee kaikkia niitä toimijoita, jotka terveydensuojeluviranomainen on määritellyt kuuluvaksi ns. “ison talousvesiasetuksen (1352/2015)” mukaisiin laitoksiin.
Koska vuosiyhteenvetotaulukko on tulossa Vesi.fi -palveluun? Syken ylläpitämään Vesi.fi -palveluun on tekeillä sanallinen vuosiyhteenveto, mutta se on viivästynyt teknisistä syistä. Haasteita on tuonut eri tietojärjestelmissä olevien tietojen yhdistäminen. Ominaisuus on tulossa nyt käyttöön. Tietoja ei kuitenkaan ole saatu järjestelmään takautuvasti, joten tiedot näkyvät ensimmäisen kerran vuoden 2025 osalta. Tieto näkyy tunnusluvuissa yhteenvetomuodossa sekä tarkemmat tiedot ylittyvistä muuttujista ovat näkyvillä vedenjakelualueittaisissa tiedoissa.
Tiedon voi ennen tämän toiminnallisuuden valmistumista ilmoittaa laitoksen omalla nettisivulla. Laitos voi myös itse lisätä tiedon vesi.fi-palveluun omalle laitoskohtaiselle sivulleen. Lisääminen tapahtuu Vesihuollon tietojärjestelmän (Veeti) kautta kohdasta organisaation tiedot > Vesihuoltolaitoksen kuvaukset. Kolmantena vaihtoehtoa on tiedottaa asiasta muun suoran tiedottamisen yhteydessä esim. laskun tai tiedotteen avulla.
Kysymyksiä asiakkaan suorasta tiedottamisesta
Mitä tarkoitetaan talousveden käyttömaksulla? Käyttömaksu on maksu, joka laskutetaan kuluttajalta ja jonka suuruus määräytyy vesimäärän (talousvesi + jätevesi) mukaan. Perusmaksu on summa, joka laskutetaan kuluttajalta jokaisen laskun yhteydessä (mahdollinen mittarimaksu lasketaan lisäksi tähän taksaan). Käyttömaksu ja perusmaksu tulee ilmoittaa erillisinä esim. veden käyttömaksu on x €/m3 eli y €/l. Veden perusmaksu on €/vuosi (tai esim. 6 kk, jos laskutuskausi on lyhyempi). Jos laitoksella on yksi yhteinen käyttömaksu talousveden ja jäteveden osalta, niin laitoksen tulee itse arvioida kuinka suuri osuus käyttömaksusta kohdistuu talousveteen. Tiedottamisvelvollisuus koskee vain talousvettä koskevia taksoja.
Asetus vaatii tiedottamaan talousvedenkäytöstä asiakaskohtaisesti ja kertomaan vertailun vastaavien asiakkaiden keskimääräiseen kulutukseen. Verrataanko siis kulutusta Motivan kyselytutkimuksen tietoihin? Vertailu tehdään asiakastyyppien mukaan (omakotitalo, rivitalo, kerrostalo). Muille asiakastyypeille ei tarvitse tiedottaa vertailutietoa vastaavien asiakkaiden keskimääräiseen kulutukseen.
Näiden mallikiinteistöjen vertailutietoina voidaan käyttää vesihuollon tietojärjestelmässä (Veeti) ja Vesilaitosyhdistyksen taksalaskelmassa käytettyjä vertailutietoja. Nämä löytyvät ohjeessa olevasta taulukosta.
Vertailutietoa ei siis tarvitse räätälöidä henkilömäärän mukaan esim. Motivan kyselytutkimuksen litraa/hlö/vrk -tiedoilla.
Onko vapaa-ajan asutukselle vedenkulutuksen asiakastyyppikohtaista vertailutietoa? Toistaiseksi vedenkulutukselle ei ole saatavilla vertailutietoa vapaa-ajan asunnolle. Vapaa-ajan asunnon käyttöaste ja varustelutaso vaihtelevat niin paljon, että esimerkkikohteen arviointi olisi hankalaa. Vertailua ei tarvitse tehdä kuin omakotitalolle, rivitalolle ja kerrostalolle.
Riittääkö asiakkaiden tiedottaminen sähköisen järjestelmän esim. asiakassovelluksen kautta, jos sieltä löytyvät vaaditut tiedot? Kyllä riittää. Tietoa voi toimittaa monella eri tavalla: Tiedot voi toimittaa asiakkaalle esimerkiksi laskun yhteydessä tai matkapuhelinsovelluksen tai vastaavan asiakaspalvelujärjestelmän kautta. Tiedot voi toimittaa myös asiakkaille erikseen lähetettävällä tiedotteella tai asiakaskirjeellä.
Laitoksen tulee tiedottaa, että asiakaskohtaiset kulutustiedot ovat saatavilla asiakassovelluksesta. Samoin pitää tiedottaa, että mikäli asiakas ei käytä sovellusta, niin asiakaskohtaiset tiedot saa pyytämällä vesihuoltolaitokselta. Tällöin tiedot tulee toimittaa asiakkaalle muulla tavalla (esim. paperisena versiona). Vesihuoltolaitoksen on tärkeää varmistaa, että tiedotuskanavat ovat helposti saatavilla ja asiakkaiden käytettävissä.
Onko tämän tyyppisiä asiakastietoja mahdollista toimittaa asiakkaille sähköisesti sähköpostiin ja jos on, niin vaaditaanko tällöin asiakkailta erillistä suostumusta sähköiseen asiakasviestintään? Sähköposti voi olla yksi tiedottamistavoista.
Asiakkailta ei tarvita tässä tapauksessa erillistä suostumusta sähköiseen tiedottamiseen. Henkilötietojen käsittelyn osalta laitos rekisterinpitäjänä on kuitenkin velvollinen arvioimaan henkilötietojen käsittelyn riskit ja toimintatavat, mukaan lukien turvallisuus.
Tarkempia tietoja:
Tietosuojalaki; https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/1050
Tietosuoja-asetus (EU) 2016/679; https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679
Kuinka paljon asiakkaan suoran tiedottamisen toteutus maksaa?
Vesihuoltolaitosten tiedottamiseen käytettävien toteutustapojen hinnat vaihtelevat toimittajasta riippuen. Tarkempien hintatietojen saamiseksi suositellaan keskustelemaan oman järjestelmä/laskutustoimittajan kanssa.
Muita kysymyksiä
Tukkuvesiyhtiö ottaa vesinäytteet kaikkien asiakkaidensa verkostoista (kunnallinen laitos, vesiosuuskunnat). Kuka on velvollinen laittamaan vesinäytetulokset vesi.fi -palveluun? Vesi.fi-palveluun on luotu toiminto, joka helpottaa laitosten laatutietojen julkistamista. Tiedot sivuille tulevat suoraan terveydensuojeluviranomaisten käytössä olevasta VATI-järjestelmästä laitokselle tehdyn valvontatutkimusohjelman mukaisesti. Kannattaa käydä katsomassa vesi.fi-palvelussa, miten laitoksenne tiedot näkyvät. Mikäli vesinäytetulokset eivät näy vesi.fi-palvelussa, niin ole yhteydessä terveydensuojeluviranomaiseen.
Jos vesilaitos julkaisee vesinäytetulosten testausselosteen verkkosivuillaan, niin tuleeko siitä poistaa henkilötiedot?
Mikäli testausselosteita julkaisee verkkosivuilla, tulee niistä poistaa yksityishenkilöiden henkilötiedot (esimerkiksi nimi ja osoite). Tietojen julkaisussa on noudatettava tietosuojaperiaatteita: https://tietosuoja.fi/tietosuojaperiaatteet. Jos näytteenottopiste on poistettava tietosuojaperiaatteiden mukaisesti, tulee huomioida, että näyte tulee jollakin muulla tavalla kohdistaa oikealle vedenjakelualueelle. Lisäksi tulee noudattaa laboratorion ohjeistusta testausselosteiden julkaisemisessa.
Näkyykö vesi.fi-palvelussa näytteenottopisteiden osoitteet? Ei näy. Vesi.fi-palvelussa näkyy vain näytteenottotulokset vedenjakelualueittain.